انجمن نجم شمال



اخترزیست شناسی چه علمی است؟

اخترزیست شناسی علمی است تحلیلی و بین رشته ای که مبنای آن بررسی عوامل ایجاد حیات و چگونگی حیات بر زمین، سپس بررسی امکان و چگونگی حیات در خارج از زمین می باشد. این رشته برای اولین بار در ماه می ۱۹۹۸ توسط سازمان ناسا با ایجاد انیستیتوی آستروبیولوژی در مرکز تحقیقات ایمزAmes بنیان‌گذاری شد.
در حقیقت اختر زیست‌شناسی حوزه ی تحقیق مشخصی ندارد، می‌توان گفت آن تلفیقی از چندین حوزه ی علمی می‌باشد که کاوش حیات برون زمینی و مطالعه ی دیگر سیارات منظومه ی شمسی و قمرهایشان از منظر زیست‌شناسی، وضعیت حیاتی فضانوردان در شرایط خارج از زمین و نیز پی بردن به اینکه حیات روی زمین از کجا منشأ گرفته است از وظایف اخترزیست‌شناسی است.
یک نمونه ی عالی از دستاوردهای اخترزیست‌شناسی را می‌توان در مأموریت‌های مریخ نوردان رباتیک دانست که توانستند داده‌های بسیاری از شرایط محیطی حاکم بر مریخ نظیر ویژگی‌های جوی، شیمیایی، دما و سایر موارد جمع‌آوری و به زمین مخابره نمایند. تحقیقات انجام شده بر روی اکستریموفیل ها، یعنی موجودات زنده‌ای که شرایط سخت مثل دمای بالا و پائین و فشارهای غیرمتعارف برای حیات را ترجیح می‌دهند، اطلاعات تکان دهنده‌ای از میزان تنوع این موجودات به ما داده است. این اطلاعات ما را به فکر فرو می‌برد که زندگی تقریباً در تمامی مکان‌های کره زمین در جریان است.
ترکیب دو علم اخترشناسی و زیست‌شناسی منجر به پی بردن به این حقیقت شده است که برخی میکروبها قطعاً می‌توانند در محیط کره ی مریخ بقا یابند؛ ولی با این حال هنوز موجود دارای حیات بر روی مریخ یافت نشده است.
لینک فیلم اوّل - اخترزیست شناسی چیست؟

لینک فیلم دوم - اخترزیست شناسی چیست؟


اخترزیست شناسی چه علمی است؟


با عضویت در موسسه، ضمن دریافت کارت عضویت، ماهانه اطلاعات رصدی رخدادهای نجومی را دریافت نمایید و از تخفیفات ویژه ی آموزشی نیز بهره مند شوید.
www.nssri.ir
Telegram: news @najmastronomy
Insta: najme_shomal_rasht
WhatsApp: https://chat.whatsapp.com/DQTes0cJ4i25TODuHv7zzo
ID: @najmeshomal


نظرات: (0)
ارسال نظر جدید
نام 
ایمیل 
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

کد:
عکس خوانده نمی شود

کد امنیتی را وارد کنید: